درختان چقدر زنده میمانند

بر اساس تحقیقات اخیر، درختانی که بیشترین طول عمر را در دنیا دارند ،بسیار زیاد هستند. محققان براساس تحقیقاتشان پی برند که  طول عمر درختان طولانی‌تر از طول عمر خودشان (محققان) است.

در بررسی برخی از کهنسالترین درختان روی زمین  مطالعاتی صورت گرفته است ،از پیری و سالخوردگی را در این درختان که چند صد سال از عمر آنها می‌گذرد، نشان نداده‌اند..دانشمندان  می‌گویند، قابل مشاهده نبودن علامتهای پیری درختان برای ادمها به این معنی نیست که آنها نمی‌میرند و یا اینکه عمرشان جاودان است.

همچنان که درختان باستانی بسیار کم یاب هستند، تحقیق درباره آنها دشوار است. واین گونه است  که  یافتن درختی که بر اثر پیری در حال مرگ باشد نیز پدیده‌ای کمیاب  است، زیرا درختان به دلایل دیگر از جمله باد، و حوادث اتش سوزی و بی احتیاطی برخی از انسانها از بین می‌روند.

ما مطالب زیادی از تحقیقات درباره درختان یاد گرفته ایم. برای نمونه میتوان جنبه‌های پزشکی ترمیمی بر اساس مکانیسم‌هایی که از ایام بسیار دور در درختان تکامل یافته‌اند. باوجود اینکه فرسودگی یک پدیده ی جهانی نیست، اما دانستن اینکه حتی پیرترین انها نمی‌توانند برای همیشه زنده بمانند  و  به این معنی است که شاید ما آن قدر که فکر می‌کنیم با هم فرق نداریم..

برخی از گیاهان با ایجاد مجموعه‌ای از شاخه‌های یکسان از لحاظ ژنتیکی با زمان مقابله می‌کنند. یعنی ژنتیک انها باعث کوتاه یا بلندی عمرشان میشود

به همین دلیل،‌ مردن یک شاخه به معنای مرگ کل درخت نخواهد بود.شاخه‌های بزرگ می‌توانند تک‌تک شاخه‌های کوچک زیادی داشته باشند،‌ اما همگی به صورت یک مجموعه، از ریشه‌های واحدی  تغذیه می‌نمایند. حالا با برخی از  قدیمی‌ترین درختان دنیا آشنا می‌شویم

از جمله کهنسال ترین درختان میتوان به چند مورد اشاره کرد:

  1. پاندوس
  2. متوشالح
  3. سرو زرتشتی
  4. سرخدار لانگرنیو
  5. درخت الرس
  6. سناتور
  7. جومون سوگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *