فهرست و شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور

 

فهرست و شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور ؛ ‌

در بعضی از افراد بازنشستگی در شغل آنها بین۲۰ تا ۲۵ سال است و از حق بیمه و حقوق برابر با وزارت کار استفاده کنند چرا؟ ‌پاسخ این پرسش را می توان در شرایط کاری این افراد جستجو کرد.

‌ ‌مشاغل زیان آور و سخت ،به کارهای گفته می شود که سلامت جسمی و روانی انسان را به خطر می اندازد .

اگر این محیط کار از نظر فیزیکی ،مکانیکی و شیمیایی و بیولوژیکی استاندارد نباشد ،جان این افراد به خطر می افتد. و خطرات روحی و جسمی سنگینی به آنها وارد میکند .معمولا این تنش ها باعث بیماریهای شغلی که عوراض ان مانند ؛ از کار افتادگی دائم و جزئی در فرد می شود.

همچنین در مواقع منجر به فوت فرد می شود. به همین دلیل کار فرما تلاش میکند در محیط کار این افراد با تدبیر و بهر گیری فنی/مهندسی و گاه ایمنی و بهداشتی را فراهم کند.

چون در مشاغل زیان آور و سخت دچار افسردگی و حادثه میشوند ،تمهیداتی در این راستا در تعیین سن بازنشستگی اندیشیده اند تا تاثیر روانی و جسمی این افراد را به حداقل برسانند.

دو گروه مشاغل سخت و زیان آور از نظر شورای عالی کار به این شرح است؛

‌الف :کار فرما میتواند با مهارت های خاص و بهداشتی ، سختی کار را حذف کند ،اگر چه ماهیت این شغل سخت و زیان آور است.

‌ب: کار فرما میتواند با استفاده از تمهیدات ایمنی و بهداشتی ، سختی کار را نمی تواند حذف کند اما میتواند آن را کاهش دهد.

لیست مشاغل سخت :

‌کار در معادن، ‌کار استخراج، ‌کار در مخازن سر بسته، ‌کار مستمر در مجاورت کوره ها ب ذوب، ‌کارگر های مشغول به کار در دامداری ها و طیور، ‌کار بر روی دکل های برق، ‌مشاغل مربوط به آسفالت خیابان ها، مشاغل مربوط به جوشکاری ‌ ‌، ‌کار با مواد شیمیایی ‌، کار با رادیو اکتیو ‌، ‌کار در حوزه های خاص، ‌کار در بعضی از حوزه های پزشکی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *