مالیات نقل و انتقال سهام در مناطق ازاد چگونه است؟

‌ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری

صنعت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 1372/06/07 افرادی که مجوز فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد را داشته باشند از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت ۱۵سال درآمد و دارایی های مربوط به فعالیت آنها در مناطق آزاد از تمام مالیات های مقرر در قانون مالیات های مستقیم معاف میباشند.

کاهش مالیات بر نقل و انتقال سهام ،بورس را رونق می دهد؟

مالیات بر نقل و انتقال سهام در شرکت های بورسی چهار در صد ارزش اسمی است. ‌این مالیات برای شرکت های بورسی تا اواسط سال ۱۳۹۷معادل نیم درصد بود است. اما در تیر ماه گذشته ،وزیر اقتصاد  اعلام کرد که برای تشویق بیشتر مردم به سرمایه گذاری در بورس از این پس نرخ (کارمزد)نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم در صد به یک دهم کاهش می یابد.

این سیاست موجب افزایش نقد شوندگی در بازار سهام خواهد شد.

بلاخره در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ تصویب شد که مالیات بر نقل و انتقال شرکت های بورسی از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش می یابد.

اگر تعداد معاملات در بازار سرمایه با استفاده از این مکانیزم ها بالا رود مقدار مالیات دریافتی دولت کم نخواهد شد ،یعنی اگر  معاملات با تعداد فرکانس بالا  رشد کند و به جای یک معامله در هر لحظه پنج معامله صورت گیرد مقدار مالیات کم نمی شود. ‌کم شدن مالیات بر نقل و انتقال سهام شرکت هایی بورسی می تواند شرکت هایی که از خارج از بازار سرمایه هستند که وارد بازار سرمایه شوند و در نتیجه افشای منظم صورت های مالی خود شفافیت بیشتری صورت میگیرد.

تاثیر کاهش مالیات نقل و انتقال سهام بر بورس ؛ ‌همچنین از آنجایی که موانع و موضوعات زیادی وجود دارد که شرکت ها ترجیح می دهند . در بازار سرمایه ایران حضور نداشته باشند و از این معافیت ها هم استفاده نکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *