کار آفرینی چیست؟

کار آفرینی چیست؟

 

کار آفرین حدود سیصد سال قدمت دارد و یک ریشه فراسوی دارد با( Entrepreneurship) خوانده میشود.

اولین کسانی که واژه ی کار آفرین و مفهوم کار آفرینی را مورد توجه قرار دادند اقتصاددان ها بودند انسانهای خلاق مانند ریچارد کانتیلون و ادام اسمیت در قرن هفدهم و هجدهم و ژوزف شومیتر به پدر کار آفرینی مشهور شدند ‌‌ ‌تاریخچه کار آفرینی ‌با این که حدود سیصد سال برخی از افراد را کار آفرین مینامند و خیلی ها در این رشته (مدیریت کار آفرینی )تحصیل میکنند تنها حدود یک قرن میشود که رواج یافته است.

 

تعریف کار آفرینی از دیدگاه ژوزف شومیتر

این پدر کار آفرینی در سال ۱۹۲۸ این حرفه را به این صورت تعریف میکند: ‌چکیده ای از درک و بهره برداری کار آفرینی از فرصتهاست البته ژوزف کم کم وارد عرصه ی سیاست هم شد و تعریف های بعدی آن از کار افرینی جنبه ی کلان تر به خود گرفت ، مثلا تاکید میکرد که کار آفرینان کسانی هستند که اقتصاد و سازمانها را زنده می کنند.

از نگاه ژوزف کار آفرینی فراتر از مفهوم فرصت جویی و فرصت پروری دیده می شد و او به رابطه  بین کار آفرینی و نوآوری دقت ویژه ای داشت.

 

ژوزف پنج شیوه نوآوری را مد نظر داشت:

1-معرفی یک کالای جدید ‌

2-به کار گیری یک شیوه ی جدید برای تولید یک محصول قدیمی ‌

3- ایجاد یک بازار جدید برای برای یک محصول موجود

‌4-کشف و کار گیری یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه

‌5-ایجاد یک ساختار جدید برای یک فرصت

او به قدری در این ویژگی ها ی کار آفرینی و شیوه کار و عملکرد آنها دقیق بود که گاهی از اصطلاح کار آفرینی شومیتر از اصطلاح کلی تر کار آفرین شومیتری استفاده میکرد.

کار آفرین کیست؟

هدف کار آفرینی چیست؟

با وجودی که کلمه کار آفرینی ساده است ولی تعاریف زیادی دارد و این مورد قبول همگان نیست در این حرفه این صفت ها به کار آفرین لقب داده شده ‌است

  • خلق ثروت
  • ایجاد اشتغال
  • ارزش افرینی
  • جرات رسیک کردن
  • آینده نگاری
  • آینده نگری (پیش بینی اینده)
  • خلاقیت
  • پیشرو بودن ‌ ‌

 

 از کار آفرینی

تعریف ریچارد کانتیلون اقتصاددان فرانسوی،ایرلندی قرن ۱۷و۱۸ میلادی کلا کار آفرینی را ریسک کردن میداند و او چنین می گوید ‌کسی که کسب کاری را سامان می دهد و ریسک میکند به امید این است که از این ریسک سودی به دست بیاورد ‌، مستر وسپر در کتاب خود تحت عنوان strategies NeW Venture در توصیف و تحلیل کسب و کارهای تازه به نکته ی مهمی مثل ارزش آفرینی اشاره میکند و میگوید کار آفرین کسی است که توانسته ارزش در حیطه ی کار ایجادکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *