کاشت زعفران و شرایط پرورش آن

کاشت زعفران و شرایط پرورش آن

زعفران در آب و هوای معتدل کاشته می شود ،و باید در انتخاب زمین مرغوب برای کاشتن زعفران دقت زیادی داشته باشید ،و برای کاشت فصل مناسب از مهر ماه تا مرداد ماه شروع میشود.

 

زعفران به چه نامی معروف است

زعفران (crocus sativus)از تبار زنبق سانان می باشد. و زعفران که به طلای سرخ هم مشهور است ،نوعی گیاه علفی و چند ساله می باشد.

شکل ظاهری این گیاه

برگ های این گیاه با ارزش باریک و بلند به رنگ سبز یا چمنی به طول ۲۰ تا ۵۰ سانتیمتر ،گل ها و برگ ها داخل لوله ای غشایی به نام اسپات(چمچه)قرار دارد ،که وظیفه جمایت برگ گل را تا خارج شدن از دل خاک را به عهده دارند.

 

 

روش کاشت زعفران

این گیاه به سه روش مختلف کاشت می شود.

  1. ‌کشت نواری
  2. کشت کپه ای زعفران
  3. کشت کپی و چاله ای

 

کاشت چاله ای چیست

به روشی که زمین با بیل به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر حفر میشود کشت چاله ای می نامند

مراحل کاشت

حالا یک نفر به تعداد ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه را درون حفره (چاله )انداخته و نفر بعدی با خاک روی ان را می پوشاند و باید فاصله هر گودال با گودال دیگه  بین ۱۵ تا ۲۰ سانت باشد و در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود.

 

کشت نواری زعفران

این کشت به دو صورت شکل میگیرد:

  • ‌کشت نواری معمولی با تراکم کم ۳تا ۴ تن در هکتار ‌
  • کشت ارمانی با تراکم ۸تا۱۰تن در هکتار

 

در چه شرایطی میتوان این گیاه را کاشت

و نواری معمولی با تراکم ۳تا۴تن در هکتار ‌اب و هوای مناسب جهت کاشت و پرورش زعفران ‌این گیاه گرمسیری است و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته باشد کاشته و در تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمیستان ملایمی داشته باشد به خوبی رشد میکند.

 

چه فصلی و ماهی میتوان زعفران را کاشت

پیازچه زعفران در تابستان رشد نمیکند ،دوره بیداری و فعالیت ان از حدود آبان تا اردیبهشت است و با آغاز فصل گرما برگ های ان زرد شده میخشکد ،و به خواب می رود. از این رو زمین های خشک و گرم برای کاشت زعفران مناسب تر است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *