گیاه سنبل ختایی یا گلپر

گیاه سنبل ختایی یا گلپر

 

سنبل ختایی یا گلپر

گیاهی با طول عمر دو ساله (به ندرت سه ساله)از خانواده چتریان است و در خیلی از کشورها ی دنیا به خاطر خاصیت دارویی ان کشت میشود . مواد موثر در این گیاه به عنوان باد کش ،ضد نفخ ،کمک به هضم غذا و همچنین اشتها اور است.

غیر از خاصیت دارویی ان در صنایع ارایشی و بهداشتی نیز کاربرد فراوانی دارد، سنبل ختایی معمولا به عنوان باغ سنبل ،روح القدس و سنبل نوروژی و حشیشه الملک شناخته میشود.

 

این گیاه با عمر دوساله و ارتفاع ان متجاوز از یک متر است . با برگ های بزرگ دارای بریدگی و تقسیم شده که هر یک از تقسیمات نوک تیز دندانه دار است .این گیاه بسیار معطر که ساقه های ان شیار دار ،استوانه ای به رنگ سبز مایل به قرمز است و گل های ان سفید و مانند چتر است .این گیاه در مناطق شمالی اروپا به عنوان گیاه سبزی خوراکی مورد استفاده و توجه است و کاشته میشود ،ریشه های ان را هم به صورت پخته یا خام میخورند. ‌

 

 

خواص سنبل ختایی

1-این گیاه اشتها اور است.

‌2-برگهای له شده ان به عنوان پماد برای رفع ناراحتی ریوی و سینه و روماتیسم به کار برده میشود.

3-ریشه های خشک و پودر شده ان برای درمان عفونت قارچی انگشتان موثر ا‌ست.

‌4-عصاره ریشه سنبل برای خارش داروی موثری است و کمپرس ان برای درد نقرس نیز تجویز می شود.

5-دارای خاصیت ضد باکتریایی است.

6_این گیاه با لخته کردن خون،مانع از دست رفتن خون از طریق جراحت و بریدگی میشود.

7- به تصیفه خون در رودهای نیز کمک میکند.

 

موارد منع مصرف

اگر مبتلا به اسهال هستید و یا مشکل گوارش و تورم شکم دارید از مصرف ان خوداری کنید ‌در صورتی که داروهای رقیق کننده خون استفاده میکنید ،از این گیاه مصرف نکنید.

در زمان شدت قاعدگی هم از مصرف ان دوری کنیددر صورت مصرف بیش از اندازه میتواند سبب تحریک پوست و آلرژی شود . از این گیاه نباید در دوران شیردهی و بارداری از ان استفاده کرد.

 

شیوه استفاده از گیاه سنبل ختایی ‌دمنوش 

در حدود ۲۰ گرم ریشه خشک ان را در یک لیتر اب بجوشانید این دمنوش خواص فراوانی از جمله نیرودهنده ،قاعده اور و ضد تشنج است و همینطور کم خونی را معالجه میکند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *