مالیات بر ارزش افزوده چیست و از چه سالی آغاز شد؟

مالیات بر ارزش افزوده چیست و از چه سالی آغاز شد؟

 

مالیات ارزش افزوده نحوه ای دیگر از پرداخت مالیات است که هزینه مالیات را، از دوش تولید کننده برداشته و بر تولید و بخش مصرف تقسیم میکنند.

این روش در بیشترین کشورها در جهان در حال اجراست در حقیقت نوعی مالیات غیر مستقیم است که طبق همین تقسیم بندی بر اساس ارزش مبادله دریافت می‌شود.

این مبلغ بر روی کالا کشیده می‌شود و توسط فروشنده روی کالا اضافه شده و خریدار موظف است بهای آن را بپردازد و فروشنده طبق قانون مالیات آن را ثبت و میزان مالیات بر ارزش افزوده محاسبه کرده و به دولت پرداخت کند.

 

ارزش افزوده به زبان ساده

ارزش افزوده به زبان ساده یعنی ارزشی که در هر مرحله به کالا یا خدمات افزوده می‌شود.
در این مراحل از تولید به پخش و پخش به مصرف که مسلما به خاطر خدماتی که به کالا اضافه می‌شود ارزشی به آن افزوده می‌شود.

 

مالیات بر ارزش افزوده چطور و از چه سالی آغاز شد؟

قانون مالیات بر ارزش افزوده در دهه 60 خورشیدی به صورت لایحه ای به مجلس ارسال شد ولی به دلیل شرایط وخیم اقتصادی کشور ناشی از جنگ، تایید آن را صلاح ندانستند و آن را رد کردند این قانون چندین سال راکد ماند تا اینکه دوباره در اواخر دهه 70 بار دیگر آن را به مجلس شورای اسلامی فرستادند و در نهایت در سال 1380 تقدیم دولت شد و طی یک سال کارهای تایید این لایحه انجام و تقدیم به مجلس شد.

 

پروسه تصویب لایحه چند سال طول کشید

فرایند بررسی و تصویب آن پروسه ای 5 ساله را طی نمود در این مدت تعداد زیادی از صاحب نظران، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس، کارشناسان در بخش خصوصی به تجزیه و تحلیل جز به جز این قانون پرداختند، تا در نهایت در مهر سال 1386 این لایحه جمع بندی و به شورای نگهبان ارسال شد.
شورای نگهبان هم بعد از بررسی ایراداتی در آن یافت که در سه مرحله توسط کمسیون اقتصادی مجلس بررسی و برطرف گردید و در آخر درخرداد سال 1387 شورای نگهبان این لایحه را تایید و در تیرماه همان سال قانون مالیات بر ارزش افزوده و نحوه محاسبه آن و میزان مالیات توسط رئیس جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ گردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *