چگونه از رشد علفهای هرز جلوگیری کنیم

چگونه از رشد علفهای هرز جلوگیری کنیم:

‌راه های مبارزه با علفهای هرز چیست؟

علفهای هرز به طور طبیعی در کنار گیاهان رشد میکنند و از انها به عنوان گیاهان مزاحم و ازار دهنده دیده می شوند. مثل قاصدک و خارخسک و پنجه کلاغی از نوع گیاهانی هستند که دارای ویژگی خاص هستند و به راحتی تکثیر میشود. ‌

این ویژگی ها عبارتند از : ‌

  1. تولید سخاوتمندانه بذر
  2. ‌جوانه زنی و استقرار سریع
  3. امکان اشغال مناطق پر تردد و دارای ترافیک
  4. ‌تولید بذرهای که برای مدت طولانی خفته باقی می مانند

‌علفهای هرز نه تنها خیلی بد قیافه به نظر می رسند بلکه توانایی گرفتن رشد سریع گیاه را دارد و برای بیماری و افت گیاه جای مناسبی است ؛علف هرز میتواند تبدیل به دزدان کوچکی شوند که سلامتی گیاه را به خطر میاندازد .

چگونه از رشد و توسعه علف هرز جلوگیری کنیم

باید به درستی بررسی کنیم و بدانیم که قبل از ریشه زدن علفهای هرز رشد انها متوقف کنیم

برای داشتن یک باغ عاری از داشتن علفهای هرز به نکات زیر باید توجه داشته باشیم

عمل خاک ورزی را با احتیاط انجام دهیم: ‌وقتی یک زمین را میخواهیم اماده کنیم باید در نظر داشته باشید که وقتی زمین را زیاد شخم بزنید و زیر و رو کنید دانه های علفهای خوابیده در خاک را بر روی زمین آورده و به رشد سریع ان کمک میکنیم پس تا جای که ضرری نباشد خاک را زیاد از حد زیر رو کنید.

از علف کش های پیش رویشی استفاده کنیم :

برای جلو گیری از رشد علف های هرز باید از علف کش های پیش رویشی استفاده کنید یعنی قبل از اینکه علف های هرز جوانه بزنند در اول بهار یا پس از کشت  کافیست که در باغ یا مزرعه خود علف کش ها را بکار بیندازیم بستر کشت را مالچ کشی کنید ؛

یکی دیگر از راه های موثر برای جلوگیری از رشد علفهای هرز در باغ استفاده از مالچ است به این صورت که یک لایه ضخیم به عمق ۵ سانتیمتر از مالچ ارگانیک در محیط قرار میدهیم و باید در نظر داشته باشید که باید مالچ از پایه گیاهان و بوته ها کمی فاصله داشته باشد.

مالچ نه تنها به رطوبت خاک کمک میکند بلکه هرگونه از علف هرز اطراف را نیز از بین می‌برد و یک محیط نا سالم برای علف های هرز پیدا میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *