صنعت نساجی

صنعت نساجی

 

معرفی و تاریخچه صنعت نساجی: ‌این صنعت در حوزه پارچه و پوشاک فعالیت دارد .تبدیل الیاف به نخ را که در پارچه بکار میرود از روند کار ریسندگی است ریسندگی از قدیمی ترین فعالیت بشری بوده و هنوز ‌‌‌ هم هست و الان یکی از مهم ترین و حرفه ی ترین مشاغل دنیا محسوب‌ میشود .

معرفی ریسندگی و نساجی ‌به زبان ساده روند کارهایی که به توسط آن الیاف را به نخ و نخ را به پارچه تبدیل میکند نساجی مینامند در گذشته این عملیات به سختی و با دست انجام میشد که به مرور زمان و با وارد شدن دستگاهای پیشرفته کار این صنعت را ماشین به عهده گرفت که البته چه کار با دست ‌یا با ماشین های صنعتی هر دو به دنبال یک هدف بودند و هستند و آن تولید پارچه و پوشاک است.

 

 

در تولید پارچه سه معیار را باید در نظر گرفت:

۱‌‌‌‌‌‌‌‌‌-‌ متراژ الیاف

‌‌‌۲- ضخامت الیاف

‌۳- میزان مواج بودن الیاف

 

مراحل ریسندگی ‌

مرحله اول: به طور کل تبدیل نخ به الیاف ۶مرحله دارد که باید در همین مرحله اول مواد مورد نیاز را تهیه کرد.

 

‌مرحله دوم : مخلوط کردن الیاف در ماشین مراحل خاص خودش را دارد، که تشکیل شده از ‌الیافی را که از جاهای مختلف تهیه میشود ‌.الیافی رو که به شکلهای موازی قرار گرفتن باید از هم جدا شوند ‌.الیاف هایی را که نا خالصی دارند جدا کنند.

 

‌‌ ‌مرحله سوم : ورود به ماشین کارد این الیاف ها باید از این دستگاه عبور کنند ناخالصی ها جدا شده و اگر طول الیاف بلند تر از حد معمول هست کوتاه شود.

 

مرحله چهارم: در این مرحله الیاف چند لایه شده و آنها را کش دار کرده و به صورت فتیله و یک نواخت از دستگاه خارج میشود.

 

‌مرحله پنجم: در ابن مرحله کار کش دادن و تاب دادن و فتیله کردن الیاف در دستگاه آن را تبدیل به نیمچه نخ میکند و با کمک دستگاه نساجی درنهایت نخ روی ماسوره پیچیده میشود.

 

‌مرحله ششم: وقتی نخ ها روی ماسوره پیچیده در این مرحله نخهای ضعیف که خودبخود پاره میشود یا با دست و یا به کمک دستگاه گره میخورد در این مرحله علاوه بر این کارها نخ های که در کش باف استفاده می شود به مواد پایینی آغشته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *