مناقصات محدود چیست؟

مناقصات محدود چیست؟

 

از آن جهت که سازمان های دولتی باید مصلحت عموم مردم و منافع عمومی را در انجام معاملات خود رعایت کنند ناچار هستند که از طرق تشریفاتی مانند مزایده و یا مناقصه این کار را انجام دهند.

بر اساس ماده ۲قانون برگزاری مناقصات، مناقصه فرآیندی رقابتی است برای تأمین کالاها و خدمات مورد نظر که موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قسمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد واگذار می شود.


طبق ماده ۴قانون برگزاری مناقصات، از لحاظ روش دعوت مناقصه گران به دو نوع مناقصه عمومی و مناقصه محدود تقسیم می شود که در این مقاله در رابطه با مناقصه محدود و برگزاری آن توضیح خواهیم داد.

 

 

مناقصه محدود: مناقصه ای است که در آن به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه گذار، محدودیت برگزاری مناقصه عمومی با ذکر ادله تأیید شود. در مناقصه محدود، اداره یا مؤسسه دولتی مناقصه را بین عموم مردم ترتیب نمی دهد و به اختیار خود افرادی را که برای شرکت در مناقصه انتخاب میکند.

برای برگزاری مناقصه محدود بین تعدادی از پیمانکاران، ابتدا اداره باید مناقصه گران را مورد ارزیابی قرار دهد تا ببیند کدام از آنها برای تأمین کالا و یا خدمت مورد نظر مناسب هستند. به این دلیل ابتدا سازمان معیارهایی برای ارزیابی شرکت کنندگان معین کرده و کسانی که متقاضی شرکت در مناقصه هستند، سندهای ارزیابی مربوط را تحویل می گیرند، آنها را تکمیل کرده و به سازمان تحویل می دهند.

سپس سازمان دولتی با توجه به مشخصات مناقصه گران، تضمین کیفیت کالاها و خدمات، حسن سابقه و توان مالی آنها برای انجام کار مورد نظر، از مناقصه گران مورد تأیید خود فهرستی تهیه و مناقصه را صرفا میان آنها ترتیب می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *