نمونه قرارداد حمل و نقل پرسنل

 

“حمل و نقل پرسنل”

حضور به موقع کارکنان یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث افزایش بازدهی شرکت‌ها، کارخانه و سایر موسسات دولتی و خصوصی خواهد شد. تأمین سرویس حمل و نقل کارکنان یکی از خدماتی است که برخی از مدیران و رئیسان به کارکنان خود ارائه می‌دهند. این قرارداد یکی از انواع قرارداد حمل و نقل است.

 

قرارداد حمل و نقل 

قرارداد حمل و نقل پیمانکاری بین کارفرما و متصدی حمل و نقل ایجاد می شود.

متصدی به عنوان یک پیمانکار قرارداد را امضاء می کند و از این طریق ایاب و ذهاب پرسنل کارفرما را بعهده می گیرد و کارفرما هم طبق توافقی که کردند باید مبلغ مورد نظر را به متصدی حمل و نقل پرداخت کند.

در موضوع قرارداد نوع وسیله نقلیه‌ای که حمل و نقل کارکنان با آن انجام می‌شود؛ ساعت و مکان ایاب و ذهاب کارکنان و تعداد افراد و روز­های مورد نیاز از جمله مواردی هستند که باید در قسمت مربوط به موضوع قرارداد مشخص شوند.

تمام تعهداتی که کارفرما و متصدی حمل و نقل در قرارداد حمل و نقل کارکنان درباره آ‌ن‌ها به توافق رسیده‎اند لازم الاجرا هستند. هر یک از متصدی حمل و نقل و کارفرما که به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل نکند به جبران خسارات طرف دیگر قرارداد، ملزم خواهد شد.

 

انواع قرارداد حمل و نقل پرسنل 

اکثر قراردادهای حمل و نقل پیمانکاری بصورت گروهی یا جمعی تنظیم می شود و پیمانکار این قرارداد اصولا یک شرکت حمل و نقل است که با تنظیم قرارداد همه مسئولیت ایاب و ذهاب پرسنل کارفرما را بعهده می گیرد.

ولی این نمونه قرارداد ممکن است تک نفره نیز باشد مثل راننده ون که مدرسه با یک راننده برای رفت و امد معلمان و دیگر پرسنل قرارداد تنظیم می کند، در این شرایط قرارداد پیمانی یک نفر که مناسب تر است اما برای شرکت پیمانکاری با راننده اتوبوس قرارداد استخدام باید تنظیم شود.

قرارداد حمل و نقل کارکنان در سه نسخه تنظیم می‌شود. به هریک از کارفرما و متصدی حمل و نقل یک نسخه از این قرارداد داده و نسخه سوم نیز نزد داور بایگانی می‌شود. تمام نسخه‌های قرارداد باید از نظر شکل ظاهری و محتوا یکسان باشند. پس از تنظیم و امضای قرارداد دست بردن یا مخدوش کردن کلمات آن جعل و تحریف سند قرارداد محسوب می‌شود.

فسخ قرارداد حمل و نقل پرسنل 

در کشور ما قانونی برای حمل و نقل کارکنان تعریف نشده و شرایط خاصی برایشان مشخص نکرده اند به همین دلیل شرایط و قوانینی که در قرارداد تنظیم می شود باید با توافق طرفیق قرارداد صورت گیرد.

کارفرما و متصدی حق انحلال و فسخ قرارداد پرسنل را ندارند چون این قرارداد پیمانکاری لازم الاجرا است و قابل فسخ نیست طرفین در صورتی می توانند ان را فسخ کنند که شرایط قانونی فسخ را بجا بیاورند.

تعهد اصلی متصدی به این قرارداد برای حمل و نقل نسبت به ایاب و ذهاب کارکنان موضوع اصلی این قرارداد است.

قرارداد حمل و نقل جزء قرارداداهای عهدی قرار می گیرد ،قرارداد عهدی به قراردادی گفته می شود که تعهد به انجام کار موضوع اصلی و شرط قرارداد باشد.

در صورت تنظیم قرار دادی بین کارفرما و متصدی و عدم اجرای صحیح و یا تخلف از هر یک از مواد قرارداد از سوی هر یک از طرفین قرارداد اختیار فسخ برای طرف دیگر وجود خواهد داشت و در این صورت اگر خسارتی واقع شده باشد، متخلف مکلف به جبران آن می باشد.

 

مشمولین ایاب ذهاب

ایاب و ذهاب از جمله مزایایی است که در شرایط خاص مشمول کارگران قانون کار، می‌گردد. در صورت دوری کارگاه و عدم تکافوی وسیله نقلیه عمومی ، صاحب کار باید برای رفت و برگشت کارکنان خود وسیله نقلیه مناسب در اختیار آنان قرار دهد .

کارفرمایان ملزم هستند بصورت غیرنقدی به کارکنان در امر حمل و نقل کمک کنند. طبق این تعریف حق ایاب و ذهاب مشمول کارگرانی می‌شود که: فاصله محل زندگی آن ها از محل کار دور باشد و یا کمبود وسیله نقلیه عمومی در مسیر رفت و آمد کارگران وجود داشته باشد.

 

تعرفه های ایاب و ذهاب

بودجه و هزینه قابل پرداخت توسط کارفرما برای انتخاب کردن خودرو برای حمل و نقل پرسنل از موارد هائز اهمیت می باشد.

با بررسی مسافت (آدرس‌های دقیق مبدا و مقصد) و مواردی همچون مدت قرارداد، نوع و تعداد خودرو می توان این هزینه را براورد کرد که در شهرهای متخلف (تهران و شهرستان ها) اندکی متفاوت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *