آلاچیق و انواع آن

آلاچیق و انوع آن

 

نشستن در یک فضای سبز در دل طبیعت و یا حیاط خانه چیزی است که همه ما از آن لذت می بریم و دیدن این منظره بکر از جایی راحت مثل یک آلاچیق، دلچسب‌تر خواهد بود.

آلاچیق فضایی سرپوشیده و نیمه باز را تشکیل می دهد که  در محوطه باغ، روف گاردن، فضای سبز، باغچه، پارک ها و یا ویلا برای برگزاری دورهمی و مهمانی ها بسیار استفاده می شود و باربیکیو به روش پختن مواد غذایی روی زغال داغ و یا میله های برقی گفته می شود. پیشنهاد می کنیم برای خرید، از عکس آلاچیق و همچنین باربیکیوهای متنوع در سبک ها و طرح های زیبا در گوگل استفاده کنید.

 

آلاچیق چیست؟

به سازه ای از جنس فلز یا چوب که به عنوان سایبان استفاده می شود، آلاچیق یا تارم گفته می شود. آلاچیق ها با اطراف باز و سقفی گنبدی شکل، مکان دلنشینی برای استراحت، هم نشینی و وقت گذاشتن در کنار خانواده و دوستان در گوشه ای از فضای سبز پارک ها، ساحل دریا و جنگل ها هستند. انتخاب متریال آلاچیق تا حد زیادی به سلیقه و تناسب قیمت آلاچیق با بودجه شما بستگی دارد، که به موارد زیر تقسیم می شود:

 

انواع آلاچیق از نظر متریال:

آلاچیق چوبی: از پر کابردترین نوع آلاچیق است، زیرا نمای سنتی و با اصالتی داشته و وجود چوب فضا را خاص تر می کند. چوب هایی که می توان در ساخت آلاچیق مورد استفاده قرار داد، از درختان سرو و کاج می باشند، البته چوب های ترمو، به دلیل مقاومت بالایی که دارند این روزها بیشتر در ساخت آلاچیق های چوبی مورد استفاده هستند.

در ساحل دریا و مناطق مرطوب چوب های آلاچیق را با لایه پلاستیکی بی رنگ، می پوشانند تا از آلاچیق در برابر رطوبت و پوسیدگی محافظت شود. از معایب آلاچیق چوبی می توان گفت که ممکن است مورد تهاجم حشرات موزی مثل موریانه و یا آتش سوزی قرار بگیرند که برای جلوگیری از این موارد باید حتما از یک روکش خاص برای محافظت و مقاوم سازی استفاده شود. در مناطق خشک نیز در ساخت آلاچیق، از چوب اشباع شده استفاده می کنند.

 

آلاچیق فلزی: آلاچیق فلزی در عین حال که بسیار با دوام است نسبت به آلاچیق چوبی سبک تر و انعطاف پذیرتر نیز می باشد. موارد استفاده آلاچیق فلزی به خصوص آلاچیق از جنس استیل بیشتر در فضاهای سبز شهری است. سقف آلاچیق فلزی از مصالحی مثل ورق گالوانیز طرح سفال، پرچین و … می باشد که در هر آب و هوایی می توان از آن استفاده کرد.

قیمت آلاچیق فلزی با وجود این مزیت ها نسبت به آلاچیق چوبی مناسب تر است و از لحاظ زیبایی، رقابت تنگاتنگی با آلاچیق های چوبی دارد. از دیگر ویژگی های آلاچیق فلزی قابل بازیافت بودن آن است. از دیگر انواع آلاچیق ها به جنس پی وی سی، سنگی، حصیری، چادری و بتنی نیز می توان اشاره کرد.

 

انواع آلاچیق از لحاظ سبک:

1.آلاچیق سنتی

2.آلاچیق مدرن

3.آلاچیق پرگولا

4.آلاچیق زندگی

5.آلاچیق قابل حمل

 

مکان هایی که از آلاچیق استفاده می شود:

• باغ های عمومی و تفریح گاه ها

• مناطق ساحلی

• روف گاردن

• حیاط خانه ها

• ویلاهای شخصی

• باغ تالارهای عروسی و جشن ها

• رستوران ها و سفره خانه های سنتی

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *