حمل و نقل و انواع آن

حمل و نقل و انواع آن

 

حمل و نقل یا ایاب و ذهاب ابزاری برای جابجایی کالا، اجناس و انسان ها محسوب می شود. حمل و نقل در فرهنگ لغات به معنی جابه جایی از مکانی به مکان دیگر معنی شده و مهندسی حمل ونقل را می توان کاربرد ریاضیات و آمار براي جا به جایی مسافران و کالاها با استفاده بهینه از مواد و انرژي هاي موجود در طبیعت معرفی کرد.

حمل و نقل بحثی کاملا بین رشته اي است و موضوعات اقتصاد حمل و نقل، جغرافیا و بهینه سازي حمل ونقل و برنامه ریزي شهري و منطقه اي از موضوعات مهم در این علم و صنعت به حساب می آیند.

 

حمل و نقل زمینی

حمل و نقل جاده ای یکی از روش های حمل و نقل زمینی محسوب می شود که در آن از جاده های بین شهری به منظور انتقال و جابه جایی کالا ها و انسان ها بهره گرفته می شود .

 

حمل و نقل عمومی

اگر پروسه حمل و نقل مربوط به جابجایی شهروندان به صورت عمومی به منظور مسافرت های شهری ، بین شهری یا برون مرزی باشد به آن حمل و نقل عمومی گفته می شود . در این نوع خدمات، سفر به صورت اشتراکی توسط افرادی ناشناس بدون توافق قبلی انجام می‌شود . اگر حمل و نقل با استفاده از وسایل نقلیه شخصی انجام شوند به تعبیری حمل و نقل شخصی نامیده می شود .

 

حمل و نقل برون مرزی

در حمل و نقل برون مرزی ، مسافرانی که قصد مسافرت از نقطه ای در یک کشور به کشوری دیگر را دارند نیز از وسایل نقلیه هوایی ، دریایی ، جاده ای و ریلی مانند هواپیما ، قطار ، اتوبوس و کشتی استفاده می شود . عبور و مرور در بین کشور ها به غیر از کشور های عضو اتحادیه اروپا نیازمند پاسپورت و مجوز عبور ( ویزا ) می باشد . البته با توجه به مقررات بین کشور ها اخذ ویزا برای نقل مکان بین کشور های مشخص ، لازم نخواهد بود . لازم به ذکر است برای سفرهای برون مرزی با اتومبیل شخصی ، مراجعه به گمرک و دریافت پلاک و گواهینامه ی بین المللی ضروری می باشد.

 

کشور هایی که برای مسافرت به آنها از ایران نیاز به ویزا نداریم عبارتند از :

ارمنستان، بنگلادش، اندونزی، لائوس، ماکائو، مالدیو، مالزی، نپال، تیمور، سریلانکا و ترکیه ، دومینیکا ، هائیتی و جزایر کوک ، میکرونزیا ، نیو و الائو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *