گران بری یا کارتاژ چیست؟

گران بری یا کارتاژ چیست؟

 

‌این یک مرحله ی روند کار گمرکی است که حمل کالای داخلی را از یک گمرک مرزی به یک گمرک مرزی دیگر که تحت تسلط قلمرو گمرک دریایی یا  رودخانه را به عهده دارد و این تعریف گران بری یا کارتاژ است.

کابوتاژ در حمل و نقل هوایی از قبیل مسافر یا کالا و بسته پستی بین دو کشور مبدا و مقصد را در هر کشور جداگانه پوشش میدهد.

این حمل و نقل از راه دریا یا رودخانه های مرزی به مناطق آزاد حمل نشود ودر صورتی که مورد استفاده ی این مناطق باشد شامل مقررات گران بری قرار میگیرد.

 

تشریفات اظهار و اسناد مربوطه و ارزیابی ،میزان تضمین گران بری (کابوتاژ) ‌این اظهار نامه در دو نسخه تنظیم میشود و درآن باید تعداد،وزن خالص،ارزش کالا،نوع بسته و علامت روی کالا و نام گمرک مقصد و راهی را که آن کالا میخواهد طی کند بدون حک و قلم خوردگی قید شود (سواحل دریای خزر از تشریفات کارتاژ معاف است).

 

حقوق گمرکی، سود بازرگانی، عوارض گمرکی کالای کابوتاژی، این نوع از مرسولات از سود بازرگانی و عوارض در برگشت کالا و وارد شدن مجدد آن معاف هستند ولی به گمرک باید هزینه پرداخت کنند ‌ضوابط گران بری ‌این رویه تا زمان تکمیل فرایند سیستمی شدن کابوتاژ در سامانه جامع گمرگی،گمرک مبدا به ۶ گزینه ختم میشود:

1-ورود کالا،صدور قبض انبار ،با قبول کردن گمرک در خصوص حمل یکسره و یا ارزش یابی

2-اظهار نامه از راه دور در سامانه EpL توسط مالک بسته و بیرون آمدن موقت و انتخاب نوع اظهار نامه (کابوتاژ )و دریافت شماره ‌‌

‌ 3-ارزیابی کالا ،چسباندن پلمپ(در صورت نیاز) و ثبت نظر ارزیابی و درج شماره در سامانه توسط کارمند ارزیابی

‌4 _بررسی دقیق اظهار نامه و سندهای موجود و حذف کردن و اضافه کردن سازمان مجوز دهنده توسط کارمند متخصص

‌5- برآورد تضمین و تعهد گرفتن توسط امور مالی 6_گرفتن مجوز مورد نیاز ‌ ‌

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *