دلایل علمی مضربودن کاشت “درخت کاج”

  1. مطابقت نداشتن با زندگی‌بوم ایرانی که درختان برگ‌ریز دارد؛ گیاهان درختی ایران، به‌جز چند درختی که برگ سوزنی‌ شکل دارند که در شرایط و مناطق اندکی زندگی می‌کنند، در اوایل بهار که درختان برگ‌ریز هنوز برگ ندارند، نور خورشید بیشتر به خاک می‌رسد، دمای خاک، گیاهان علفی به‌سرعت افزایش می‌یابد. خاک غنی می‌شود و در زمان کوتاهی زیست‌بوم کوچکی پای درختان بهاری شکل میگرد که زندگی دوباره را در جنگل تضمین می‌کند اما پای درختان سوزنی‌برگ، همیشه تاریک  است  و گیاهان کوچک، به‌خصوص افزایش‌دهندگان نیترات خاک، فرصت رشد بهاری پیدا نمی‌کنند.
  1. نداشتن تعادل در نیترات؛ این گیاهان تعادل نیترات خاک را  خیلی زیاد  به‌هم می‌زنند؛ در واقع سوزنی‌برگ‌ها احتیاج چندانی به نیترات ندارند، در حالی که اکثر گیاهان دیگر نیاز به فعالیت میکرو  ارگانیسم نیترات‌ساز دارند. پایین درختان سوزنی‌برگ نیترات کافی وجود  ندارد و صد البته خاک شروع به اسیدی شدن می‌کند.
  2. برهم خوردن تعادل آب؛درختان سوزنی‌برگ درواقع مختص مناطق کم اب و خشک هستند، این گیاهان نه‌تنها برای زیستن در منطقه خشک اماده ،هستند  بلکه آب‌وهوا را  خشک‌تر هم می‌کنند. مقدار آبی که این درختان از زمین تغذیه می‌کنند، به‌اندازه درختان پهن‌برگ است، در حالی که مقدار آبی که به‌صورت عرق به هوا پس می‌دهند، بسیار کمتر است.

همچنین آن‌ها مانع رسیدن تقریبا یک‌پنجم آب باران به زمین می‌شوند در اصل .  گیاهان مخروطی، در شرایط  آب و هوای  خشک بهتر رشد می‌کنند این درهر حال شرایط رقابت را به‌نفع خود عوض می‌کنند تا پس از خشک شدن اقلیم گیاهان  نتوانند رشد و زندگی کنند. کشورهای اروپایی که از نظر منابع آب از ایران وضعیت بسیار بهتری دارند، برای پیش‌گیری از خشک شدن ، درختان مخروطی با درختان پهن‌برگ جابجا می‌شوند. این خشکی هوا همان وضعیتی است که در حالت پیشرفت است و در صحرای آریزونا (موطن اصلی سرو نقره‌ای) مشاهده میشود..

  1. برهم خوردن تعادل هوموس؛ درختان پهن‌برگ هر سال با شروع برگ ریزان، مقدار بسیاری مواد غذایی به خاک محل زیست خود بازمی‌گردانند که با تجزیه شدن به غذای مناسب و مفید برای ادامه بقای جنگل تبدیل می‌شود ولی سوزنی‌برگ‌ها نه‌تنها برگ ریزان ندارند بلکه وجود رزین، تربانتین و دیگر متابولیت‌ها، مانع تجزیه مواد کمی پس‌مانده از مخروطیان می‌شود، مواد گیاهی تجزیه‌ نشده می‌مانند، اسیدی می‌شوند و گیاهان (که اغلب قلیایی‌پسند هستند) تمام می‌شوند.
  1.  از میان رفتن تنوع جانوری؛ سوزنی‌برگ‌ها برای تکثیرگرده‌افشانی نیاز به حشرات ندارند پس غذایی هم برای حشرات تولید نمی‌کنند در حالی که گیاهان پهن‌برگ به حشرات وابسته هستند و به همین خاطر غذای مورد علاقه حشرات را هم فراهم می‌کنند؛ وقتی در یک منطقه درختان سوزنی‌ برگ به‌جای گیاهان پهن‌برگ رشد می‌کنند، حشرات گرده‌افشان مثل زنبورها و پروانه‌ها نیزاز بین میروند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *