شرایط پرداخت بیمه مستمری به بازماندگان بیمه شده سازمان تامین اجتماعی

شرایط پرداخت بیمه مستمری به بازماندگان بیمه شده سازمان تامین اجتماعی

 

در این مطلب به شرایط دریافت بیمه مستمری به بازماندگان، متوفی بیمه شده از طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخته شده است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

در ماده ۸۳ قانون سازمان تامین اجتماعی، قانونگذار برای هر یک از بازماندگان واجد شرایط بیمه شده یا مستمری بگیر متوفی به جهت مشخص شدن میزان مستمری مربوطه، حق سهم تعیین کرده است. بر این اساس همسر بیمه شده متوفی ۵۰ درصد و هریک از فرزندان واجد شرایط (اعم از دختر و پسر) ا ۲۵ درصد سهم از حقوق و مزایای مستمری مربوطه برخوردار خواهند بود و درصورتی که والدین (پدر و مادر) را از دست داده باشند، میزان مستمری آنان دوبرابر خواهد شد.

همچنین سهم هر یک از والدین تحت تکفل بیمه شده متوفی معادل ۲۰ درصد میزان مستمری مربوطه است و در هر حال بازماندگان بیمه شده از ۱۰۰ درصد مستمری بازماندگان متوفی استفاده خواهند کرد.

مطابق ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی بازماندگان واجد شرایط بیمه‌شده متوفی در یکی از حالات زیر استحقاق دریافت مستمری بازماندگان را خواهند داشت:

۱-در صورت فوت بیمه‌شده بازنشسته (بند ۱ ماده ۸۰ قانون)

۲-در صورت فوت بیمه‌شده ازکار افتاده کلی مستمری‌بگیر (بند ۲ ماده ۸۰ قانون)

۳-در صورت فوت بیمه‌شده‌ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد (اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون)

تبصره۱: چنانچه بیمه‌شده فاقد شرایط مقرر در این بند باشد ولی حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را قبل از فوت پرداخت کرده باشد. (تبصره ۲ اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون)
تبصره۲: درصورتی‌که بیمه‌شده متوفی فاقد شرایط مقرر در این بند بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین ده تا بیست سال باشد.
تبصره ۳: اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون) درصورتی‌که بیمه‌شده متوفی فاقد شرایط مقرر در این بند بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک تا ده سال باشد (قانون تعیین تکلیف تأمین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند)
در مواردی که بیمه‌شده در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای فوت کند (بند ۴ ماده ۸۰ قانون)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *