شرکت های تعاونی از چه تسهیلاتی برخوردارند؟ ‌

سرمایه گذاری در این شرکت تعاونی خیلی زیاد نیست و جزئی است و سود اعضای گروه به نسبت معاملاتی  دارد .حالا نظر به اهمیت تاسیس شرکت تعاونی از سوی دولت تسهیلاتی به آنها تعلق میگیرد که برخی از این شرکت ها شرایط اخذ وام را دارند از قبیل:

  1. ‌در ماده ۳ قانون ق _ب دولت وظیفه دارد نسبت به امور شغلی تعاونی مذکور به آنها امکانات و تسهیلات خرید مواد اولیه را تامین کند
  2. دولت وظیفه دارد که واحد های را که برای تعاونی برای کار احتیاج دارد یا موقت و یا مادام که تعاونی برقرار است را در اختیار اعضای گروه قرار دهد. ‌
  3. طبق ماده ۱۹ ق ب ت ،دولت کمک مالی را به تعاونی در اولویت قرار دهد و بانک هم بدون بهر ه ان را اختیار شرکت تعاونی قرار دهد.
  4. ماده ۱۷ ق ب ت، وزارتخانه ،شرکت های دولتی وابسته به دولت ،شهرداری ،شورای اسلامی کشور ،بنیاد مستضعفان و بانک ها و دیگر ارگان ها میتوانند از راه وام بدون بهره و یا از راه مشارکت در تعاونی سرمایه گذاری کنند
  5. دولت میتواند چند واحد صنعتی یا کشاورزی یا خدماتی را که اموال عمومی است را در اختیار تعاونی قرار دهند

دو حق تقدم در پرداخت تسهیلات به تعاونی ها:

  1. تعاونی های تولیدی در کلیه اولویت ها و حمایت های که به تعاونی مربوط می شود حق تقدم دارند.
  2. طبق ماده ۲۷ ق ب ت تعاونی توزیع که در رابطه با تامین کالا و مسکن و دیگر خواسته های عشایر و روستاییان از نظر گرفتن سهمیه و حمایت های دولتی در اولویت قرار دارند.

تعاونی ها هم میتوانند با رعایت کردن قوانین و رعایت مقررات تعاونی به کدر صادرات و واردات را که به پیشرفت انها کمک میکند را ه اندازی کنند.

میدانیم که شرکت تعاونی ها از لحاظ اقتصادی و اشتغال زایی در کشور اهمیت زیادی دارند ولی بعضی از سرمایه گذاران تجارت اینگونه شرکت ها را تجاری نمیدانند ،ولی اینگونه شرکت ها به حذف واسطه ها کمک میکند و دولت باید برای حمایت از این شرکت تعاونی ها همیاری و در کمک به سهولت کار آنها تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *