مرسولات بین المللی و قوانین آن

مرسولات بین المللی و قوانین آن

 

مرسولات بین المللی چیست؟

امروزه در دنیا مردم در شهرهاوکشورهای مختلف زندگی میکنند و به این دلیل بسته هاو مرسولات پستی را برای هم ارسال میکنند و پست در این میان نقش مهمی در انتقال این مرسولات دارد .

هر کشوری در زمینه پست ، قوانین خود را دارد و ما این مجموعه قوانین و مقررات را قوانین پست بین المللی میخوانیم.

در کشور ما نیز شرکت پست جمهوری اسلامی این زمینه را برای پست کردن مرسولات و دریافت آن را به صورت کامل فراهم کرده است . البته شرکت های حمل و نقل بین و المللی دیگری نیز وجود دارند ما آنها را با نام شرکت پست بین المللی می شناسیم وکار این شرکت ها وظیفه ی دریافت و یا ارسال پست های غیر تجاری را به عهده د‌ارند و برای اینکه بدون مشکل این کار را انجام بدهیم باید از قوانین و مقررات موجود اطلاع داشته باشیم ‌.

 

قوانین پست بین المللی ‌‌

در امور  ایین نامه گمرکی کشور ما در ماده ۸۱تا۹۱ مبحث سوم به قانون و مقررات بسته های پستی بین و المللی اشاره شده است .

در آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی در مادهای ۱۵۴تا ۱۶۰ به موضوع بسته های خارجی پرداخته است وجود این قوانین برای جا بجای اسان و بدون مشکل الزامی است.

 

معادله کیسه های مرسوله های پستی

۱-طبق ماده ۸۲ این کیسه های پستی به هنگام ورود به گمرک مرزی و ارسال آن به خارج از کشور در دفتر گمرگ تحت نظارت قرار گرفته و مهر و موم میشود و همین جا پلمپ شده و به خارج از کشور ارسال میشوند .

۲-طبق ماده ۸۳ مطابق مقررات پستی تمامی پست ها مشمول نظارت گمرکی می باشند و با تکمیل این فرم ها ‌ ‌ cN۲۲،cN۲۳،cp۷۱وcp۷۲ تحویل گمرک داده شوند ‌و فرستنده میتواند این فرم ها را از اداره ی پست گرفته و فرقی نمیکند که این مرسولات از طریق دریا یا حمل و نقل هوایی جا بجا شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *