سنوات مرخصی چیست ؟

سنوات مرخصی چیست ؟ ‌

مرخصی کارگران به دو دسته تقسیم میشود :

موضوع اول تعداد روزهای مانده از مرخصی استحقاقی کارگران و موضوع دوم:مبلغ باز خرید مرخصی.

یعنی در قانون کار و امور اجتماعی مرخصی برای کارگران و کارمندان به طریق مختلفی پیش بینی شده ،از جمله مرخصی با حقوق و مرخصی بدون حقوق و برخی با مزایا هستند.

مرخصی استحقاقی: ‌

یعنی فقط کارگر سر کار حصور ندارد و حق گرفتن حقوق و مزایا و بیمه را دارد و این نوع از مرخصی (استحقاقی )در این بین بیشترین کار برد را دارد و روزمره از عبارت( مرخصی) از ان استفاده میشود.

این مرخصی ها شامل مرخصی اضطراری و مرخصی شیر دهی واینکه اینها با اینکه کارگر سر کار حضور ندارد ولی مزد و مزایا و بیمه با او تعلق میگیرد. ‌

مرخصی استعلاجی: ‌

مرخصی زایمان را با مزایا شامل می شود یعنی اینکه کارگر در مدت مرخصی غرامت ماهانه را از تامین اجتماعی دریافت میکند و کارفرما پاداش و عیدی و کمک هزینه عائله مندی و مانده مرخصی و سنوات را پرداخت می کنداین مدت هم (استعلاجی )جزو سوابق کار و بازنشستگی محسوب می شود.

مرخصی های بدون حقوق :

بعضی از این مرخصی ها ی بدون حقوق و مزایای و مزد هم هستند که:قراردادکارگر تعلیق شده و رابطه کاری او با کارگاه قطع نمی شود ولی در مدت مرخصی هیچگونه مزد و مزایای و بیمه تعلق نمی گیرد.

مرخصی های حج و تحصیلی و با موافقت کار فرما مرخصی بدون حقوق هستند و در محاسبه مانده مرخصی،مرخصی های بدون حقوق تاثیری ندارد.

در قانون کار ماده ۶۴ مرخصی استحقاقی کارگران با احتساب چهار روز در ماه (جمعه ها)تعیین شده است و اگر کارگر در روز به صورت ساعتی و یا به صورت روزانه از مرخصی استحقاقی استفاده کند در ظرف یک سال ۲۶ روز مرخصی به او تعلق میگیرد.

و در ماده ۶۶ قانون کار اشاره شده که کارگر نمی توانند بیشتر از ۹ روز از مرخصی استحقاقی را برای خود ذخیره کند،و تاریخ استفاده از ان با توافق بین کارگر و کارفرما امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *